منظور از زیارت اربعین، زیارت در کربلاست یا از هر مکانی می‌شود خواند؟

منظور از زیارت اربعین، زیارت در کربلاست یا از هر مکانی می‌شود خواند؟


منظور از زیارت اربعین، زیارت در کربلاست یا از هر مکانی می‌شود خواند؟
جواب:
بر طبق آنچه شیخ الطائفه‌ی طوسی (ره) در تهذیب الاحکام آورده، روایت سفارش به زیارت اربعین چنین است:
عَنْ صَفْوَانَ بْنِ مِهْرَانَ الْجَمَّالِ قَالَ: قَالَ لِی مَوْلَایَ الصَّادِقُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ فِی زِیَارَهِ الْأَرْبَعِینَ تَزُورُ عِنْدَ ارْتِفَاعِ النَّهَارِ وَ تَقُولُ: «السَّلَامُ عَلَى وَلِیِّ اللَّهِ وَ حَبِیبِه‏ … وَ ظَاهِرِکُمْ وَ بَاطِنِکُمْ آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ وَ تُصَلِّی رَکْعَتَیْنِ وَ تَدْعُو بِمَا أَحْبَبْتَ وَ تَنْصَرِفُ». (تهذیب الأحکام، تحقیق خرسان، ج‏۶، ص: ۱۱۴)
از کلمه‌ی آخر روایت، معنی زیارت اربعین چنین به دست می‌آید که منظور، زیارت مرقد شریف حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) در کربلا در روز بیستم صفر است. یعنی روز اربعین به زیارت حضرت اباعبد الله (علیه‌السلام) در کربلا برو و اینگونه زیارت بخوان. زیرا در آخر روایت می‌فرمایند: پس از خواندن این زیارت، دو رکعت نماز بخوان و برای آنچه دوست داری دعا کن و برگرد.
اگر صدور این زیارت‌نامه برای همه‌جا باشد، کلمه‌ی «وَ تَنْصَرِفُ» یعنی برگرد، بی‌مفهوم خواهد بود.

********************

همچنین سید بن طاووس (ره) بعد از نقل این زیارت در اقبال، می‌افزاید: «أقول: و وجدت لهذه الزیاره وداعاً یختصّ بها، و هو ان تقف قدّام الضریح و تقول: السَّلامُ عَلَیک یا بْنَ رَسُولِ الله، السَّلامُ عَلَیک یا بْنَ عَلِی الْمُرْتَضى‏ وَصِی رَسُولِ الله، السَّلامُ عَلَیک یا بْنَ فاطِمَهَ الزَّهْراءِ سَیدَهِ نِساءِ الْعالَمِینَ …» (اقبال/ج۳/ص۱۰۴) از تعبیر «تقف قدّام الضریح» به روشنی این مطلب استفاده می‌شود که این زیارت برای نزدیک است.

********************

پس این که معمول است و خطبا و مداحان مرسوم کرده‌اند که این زیارت را در شهرهای مختلف در روز اربعین می‌خوانند و آن را ـ بنا بر روایت امام حسن عسکری (علیه‌السلام) ـ از علامت‌های مؤمن می‌شمارند، خالی از وجه بوده و قابل دفاع نیست.
بر همین اساس، زیارتی که از نشانه‌های مؤمن شمرده شده نیز به زیارت آن حضرت در سرزمین کربلا معنی می‌شود نه این که به معنی خواندن «زیارت‌نامه‌ی مخصوص زائر کربلا در روز اربعین» در سایر شهرها باشد.

موفق باشید
حاج فردوسی





:: برچسب‌ها: حاج فردوسي , منهاج فردوسيان , قرآن , عرفان , اسلام ناب , تشيع خالص , سير و سلوک , سير الي الله , معرفت , معرفة الله , قاضي , علامه طباطبايي , علامه طهراني , منهاجي , نقد منهاج فردوسيان , اشکالات منهاج فردوسيان , اشکال حاج فردوسي , ظهور , امام زمان , امام عصر , بهجت , آيت الله بهجت , سيد هاشم حداد , پناهيان , محمد شجاعي , مرکز نشر , آيت الله , تصوف , صوفي , رسم الخط , قرآن , القرآن العظيم , القرآن العزيز , القرآن المجيد , رسم الخط حاج فردوسي , رسم الاملاء ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : دانیال رها
تاریخ : دو شنبه 17 مهر 1396
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: